Projekt jest wynikiem realizowanych przez Fundację działań edukacyjnych dla uczniów szkół rolniczych (szczególnie w r.2009 projekt “Młodzież dla Ekorozwoju wsi”), które pozwoliły na rozpoznanie braków dotyczących edukacji nt. społeczeństwa obywatelskiego oraz przygotowania do aktywnego uczestnictwa w nim.
Projekt jest pilotażową intensywną nieformalną edukacją dla demokracji i aktywizacji obywatelskiej młodzieży szkół rolniczych.
Działania rozplanowane są na dwa kolejne semestry, w dwóch kolejnych latach szkolnych. Obejmują szereg równoległych wydarzeń w 3 szkołach: w każdej 3 warsztaty, 3 spotkania studyjne, 2 akcje na rzecz społeczności, 1 seminarium oraz 1 wspólny wyjazd zagraniczny. Umożliwiają intensywne przekazanie wiedzy teoretycznej, metodologii jak i realizację zadań aktywizujących i utrwalających zdobyte informacje i kompetencje. Klasy zostaną podzielone na małe grupy robocze (5-6 osobowe), które będą wykonywać określone ćwiczenia i zadania. Na każdym spotkaniu grupy otrzymują zadania, których wyniki prezentują na kolejnym spotkaniu. Całość zaplanowanych wydarzeń i zadań stanowi ciąg logiczny, prowadzący od poznania zasad funkcjonowania demokracji lokalnej i udziału w niej do zrozumienia swojego miejsca i mechanizmów podejmowania decyzji w szerszym kontekście krajowym i unijnym, w myśl zasady „działaj lokalnie, myśl globalnie”. Projekt ma na celu wyzwolenie inicjatywy i identyfikację młodych ludzi z lokalnym środowiskiem, przy jednoczesnym poszerzeniu horyzontów myślowych, zrozumienia zależności od globalnych polityk, możliwości współdecydowania i ich wpływu na codzienne życie poszczególnych obywateli i grup interesu, w tym przypadku rolników.
Całość przekazanej wiedzy, przykłady i zadania będą wykorzystywać konkretne problemy z zakresu rolnictwa, gdyż stanowi ono istotę przyszłości wybranej grupy oraz bardzo dobrze ukazuje powiązania pomiędzy decyzjami politycznymi a warunkami życia i pracy (na przykładzie Wspólnej Polityki Rolnej, prawa unijnego i krajowego, zagadnień takich jak : ustawa o nasiennictwie, GMO, przetwórstwo, podatki, PROW, finanse dostępne dla samorządów itp.). Na koniec projektu trzy najlepsze grupy robocze (po jednej z każdej szkoły), pojadą na końcowy wyjazd studyjny do Niemiec.
CELE PROJEKTU W SKRÓCIE:
Zyskanie użytecznej wiedzy:
- jak działa demokracja i kto rządzi w gminie, w państwie i w Europie…oraz co z tego wynika
- czy mamy na to wpływ i jaki
- jak decyzje polityczne kształtują nasze codzienne życie i co możemy zrobić żeby też decydować
Zyskanie praktycznych umiejętności
- pozyskiwania potrzebnych informacji z różnych źródeł- dzisiaj świat się zmienia bardzo szybko
- analizowania informacji, wyciągania wniosków-jak MIEĆ SWOJE ZDANIE
- Jak zadawać pytania, przedstawiać swoje racje i argumenty tak żeby inni chcieli ich słuchać
- Jak współpracować w grupie (nie tylko z ludźmi których lubimy), nie przestając myśleć samodzielnie
Celem głównym jest
- zyskanie wiedzy
- i umiejętności
oraz …
…OCHOTY
do budowania naszej rzeczywistości, jako myślący i aktywni obywatele, potrafiący docenić i wykorzystać zasady demokracji.
KALENDARZ PROJEKTU
Dokładne daty poszczególnych wydarzeń będziemy podawać na bieżąco w aktualnościach projektu.
Stare Lubiejewo -22 luty
Leśna Podlaska 23 luty
Sandomierz 9 marca |
I warsztat “Demokracja lokalnie-samorząd i my” 1 dzień, 6 godzin, w tym przerwy i lunch Temat spotkania: Samorząd w Polsce, zadania samorządu, samorząd w naszej gminie, samorząd a problemy rolników, samorząd a władza centralna; Praca w grupach 5 osobowych – podział grup, ról i obowiązków, kompetencje w każdej grupie, praca zespołowa z elementami burzy mózgów, analizy tekstu, sporządzania planu zadań, analitycznego myślenia, wyciągania wniosków, argumentowania opinii, współpracy w pozyskiwaniu informacji; Zadanie praktyczne: każda grupa przygotowuje konkretne pytania dotyczące wybranego problemu w gminie do zadania Radnym i wójtowi, oraz swoje propozycje dot. rozwiązania tego problemu. |
od marca do grudnia |
Profile zespołów szkolnych na facebooku Każda szkoła w ramach zadań projektowych założy profil na facebooku dot. wybranych tematów z projektu, prowadzony przez uczniów i uzupełniany w trakcie realizacji. Będzie to element oceny konkursowej (w ramach której zostaną wybrane najlepsze grupy robocze uczniów które pojadą na końcowy wyjazd studyjny do Niemiec) Profil będą zawierały: wypowiedzi uczestników, informacje i opinie nt. aktualnych zdarzeń, wykładów, konferencji, warsztatów, relacje z wykonanych zadań, filmy, zdjęcia. Po każdym warsztacie i wydarzeniu, grupy będą miała za zadanie umieszczenie relacji na ten temat w Internecie.
|
marzec |
Spotkanie uczniów z radnymi i samorządem 1 dzień, 3 godz. w tym poczęstunek Plan ramowy: Poznanie samorządu lokalnego, zadanie pytań przygotowanych na warsztacie I. Zadanie dla grup: każda grupa ma zadać 1 pytanie i przedyskutować je z samorządem. Po spotkaniu każda grupa opisuje jego wyniki i umieszcza w Internecie na portalu społecznościowym projektu. |
kwiecień |
II warsztat “Partycypacja i społeczeństwo obywatelskie“ 1dzień, 6 godz. w tym przerwy i lunch Tematy: Prawa obywateli, organizacje pozarządowe, reprezentacja interesów społecznych, gender czyli kobiety i mężczyźni w polityce lokalnej. Aktywne formy partycypacji (konsultacje, deliberacje, inicjatywy obywatelskie itp); Ćwiczenia w grupach nad formami reprezentacji konkretnych interesów (tworzenie grupy, stowarzyszenia, opisywanie celów, programu, petycji). Zadanie: Przygotowanie pytań do lokalnego stowarzyszenia. Każda grupa co najmniej 1 pytanie.
|
maj |
Spotkanie z lokalnym stowarzyszeniem. 1dzień, 3 godz. w tym poczęstunek temat: poznanie funkcjonowania lokalnego stowarzyszenia, zadanie pytań, dyskusja nt. przygotowania akcji. Zadanie dla grup: Każda klasa ma przedyskutować ze stowarzyszeniem możliwe działania i zaplanować jedną wspólną akcję dla społeczności lokalnej (do zrealizowania w czerwcu lub wrześniu- w sumie 6 akcji). Każda grupa zgłasza swoje propozycje, klasa wybiera jedną z nich. Po spotkaniu każda grupa opisuje jego wyniki i umieszcza w Internecie na portalu społecznościowym projektu. Każda klasa otrzymuje mini grant w wysokości 1000 zł na realizację akcji (2000zł na szkołę). Grupy dzielą się odpowiedzialnością za przeprowadzenie tej akcji |
maj do 15 września (termin i czas trwania do ustalenia) |
Akcje na rzecz lokalnej społeczności. 1 akcja zrealizowana przez każdą klasę ( 2 akcje na szkołę mogą być łączone) Zakres: akcja przeprowadzona wspólnie z lokalnym stowarzyszeniem, zakłada aktywny udział uczniów w jej realizacji; wsparcie konkretnej grupy osób (np. dzieci, osób starszych itp.) lub rozwiązania konkretnego problemu, ma pozytywny wpływ na lokalną społeczność. |
wrzesień |
III warsztat “Dialog społeczny i dialog obywatelski w kształtowaniu polityki” 1 dzień, 6 godz., , w tym przerwy i lunch Temat: Wspólna Polityka Rolna nowe koncepcje w Europie i Polsce, dokumenty programowe (PROW), dopłaty itp. Praktyka: praca w grupach: wypowiedzi, jak i gdzie pozyskiwać informacje, sztuka logicznej argumentacji i retoryki; przygotowanie wyjazdu do Wwy-pytań do odwiedzanych instytucji. |
wrzesień |
Wizyta studyjna w Warszawie (2 dni dla szkół z Leśnej Podlaskiej i Sandomierza, 1 dzień dla szkoły ze St. Lubiejewa) Plan ramowy: spotkanie w MRiRW lub innym Ministerstwie,; spotkanie z komisją rolnictwa w Sejmie; spotkanie w Krajowej Izbie Rolniczej, w Sejmie; w dużym NGO np. Greenpeace |
wrzesień |
Wybór najlepszej grupy 5 uczniów Ocena pracy grup uczniów przez jury (Fundacja+ Dyrekcja szkoły). Po zakończeniu prac jury, klasy zostaną zaproszone do auli, gdzie ogłoszony zostanie wynik |
październik |
Wizyta studyjna w Niemczech „Niemiecki model społeczeństwa obywatelskiego” 5-6 uczniów (najlepsza grupa) i 1 nauczyciel ( z każdej szkoły, w sumie 18 osób) 3 noce Ramowy plan wyjazdu: 6 spotkań, wizyta w szkole rolniczej regionu, spotkanie z lokalną organizacją Zivilcourage (Odwaga obywatelska), z nieformalną grupą aktywnych społecznie rolników z okręgu Ebersberg, z rzecznikiem rolników w okręgu Monachium; przedstawicielem rolników do grupy współpracy z lokalnym samorządem, z partnerem niemieckim projektu w jego siedzibie po Monachium |
grudzień |
Seminarium kończące projekt 1 dzień, 4 godz. 80 osób, poczęstunek udział: beneficjenci, uczniowie, lokalne władze, samorządy, dziennikarze. Prezentacja efektów projektu, przeprowadzonej akcji, wyjazdu studyjnego, rozdanie dyplomów dla uczestników |